Header Ads

Operating System Linux Paling Kecil Di dunia (DamnSmallLinux)





Kat sini aku nak kongsi sama semua,itu pun klu ada org nak berkongsii ngan aku....
la nie aku nak kongsi skit ilmu yang tak seberapa,dan tak serahsia mana pun...benda nih dah lama aku tau cuma recently nie jer rasa nak kongsi ngan orang ilmu nih....
ada penah dengaq DSL???bukan ADSL tapi DSL...!!DSL nih stand for Damn Small Linux!!!berapa punya kecik linux nih???paling kecil kat dunia 50Mb saja!!!!!!!!tak caya..???This is Distro linux...maknanya portable dan kecil...ada lagi bermcm2 distro linux kat pasaran skang nih..yang bestnya semua adalah free!!!!

Aku terangkan serba sedikit :

1)boot melalui CD ataupun bisnes card CD(cd kecil).

2)boot melalui pen driver.

3)Boleh run didalam windows.Tak perlu virtual software untuk run dalam windows.

4)Boleh juga install terus kedalam hard drive.

5)Run dalam pc paling rendah serendah 486DX 16MB ram!!!

6)Best ram run 128MB..bigger is better!!

7)Boleh run sebagai server portable!!!



Amaze!!!???lagi satu korang leh bawa os korang kemana-mana dan cucuk usb kat mana2 pc atau notebook..kelebihan DSL nih adalah ia boleh dijadikan sebagai data recovery..Contohnya klu hd rosak dan tak boleh on window,plugin saja DSL(usb drive),boot usbdrive then select jer partions windows untuk amik data yg diperlukan...satu lagi bagi mereka yang baru berjinak-jinak dengan linux,DSL adalah lebih baik virtual software,takperlu bayar..percuma dan portable...



No comments

Theme images by sebastian-julian. Powered by Blogger.