Header Ads

Penghulu Istghfar (Sayyidul Istighfar)

                                             Photo by Kurumsal Web Tasarım on Unsplash

Kali ini editor nak nak kongsikan sunnah yang sering di ucapkan oleh Nabi Muhammad SAW. Ia merupakan zikir, bukan sekadar zikir tapi penghulu zikir iaitu Sayyidul Istigfar yang di bacakan pagi dan petang dan kiranya dia meninggal pada hari itu, di janjikan syurga kepada siapa yang membacanya seperti yang dinyatakan di dalam hadis Al-Bukhari. Semoga penyampaian dari editor ini memberi manfaat. Yang baik datangnya dari Allah.

  • Sabda Baginda SAW :

 

وَمَنْ قَالَهَا مِنَ النَّهَارِ مُوقِنًا بِهَا، فَمَاتَ مِنْ يَوْمِهِ قَبْلَ أَنْ يُمْسِيَ، فَهُوَ مِنْ أَهْلِ الجَنَّةِ، وَمَنْ قَالَهَا مِنَ اللَّيْلِ وَهُوَ مُوقِنٌ بِهَا، فَمَاتَ قَبْلَ أَنْ يُصْبِحَ، فَهُوَ مِنْ أَهْلِ الجَنَّةِ

Maksudnya: “Barangsiapa yang mengucapkannya (Sayyid al-Istighfar) di waktu siang hari serta yakin dengannya, lalu dia meninggal pada hari itu sebelum waktu petang, maka dia termasuk dalam kalangan penghuni syurga. Dan barangsiapa yang mengucapkannya di waktu malam dengan penuh keyakinan lalu dia meninggal sebelum masuk waktu pagi, maka dia termasuk dalam kalangan penghuni syurga”.




Tips: untuk senang ingat boleh lah ikut cara bacaan ini...dan satu lagi boleh download image kat atas pastu tepek la kat monitor ker dalam keta ka...kat phone ka..phone masing2 dah canggih dah...leh buat folder khas lagi...(jgn bwk toilet udah la..tak pun hide). 





Untuk penerangan yang lebih lanjut boleh semak di sini http://www.alhikmahsj.com dan http://indahnyamutiarasunnah.blogspot.com/


WASSALAM

Theme images by sebastian-julian. Powered by Blogger.