Header Ads

TRIVIA MENARIK




1 May setiap tahun,kebanyakan negara di dunia akan meraikan satu-satunya hari yang disambut untuk meraikan pekerja di seluruh dunia...kebanyakan negara meraiakna pada tarikh ini,tapi ada yang meraikan pada tarikh lain.So macam biasa aku pun pekerja dan esok aku pun cuti,dapat la 2 hari cuti sambung sabtu ngan ahad.Harap korang pun enjoy sebagaimana aku...Selamat Hari Pekerja!!!!!

OK,aku just nak kongsi fakta menarik bukan jer pasal labour day nih...mcm2 ada...Aku paparkan dulu fakta bahagian satu....enjoy....sharing is caring...


Nota: Ada fakta yang telah aku terjemahkan dari bahasa inggeris ke bahasa melayu untuk kita kongsi bersama,kalau ada yang tak betul,tegurlah aku....


1)Hari Pekerja atau Hari Buruh adalah satu nama untuk pelbagai cuti tahunan yang diraikan pada 1 Mei (atau dalam permulaan bulan Mei). Akan tetapi sebenarnya hari ini disebut juga sebagai Hari Pekerja Antarabangsa, yang mana ia merupakan peringatan tentang kejayaan ekonomi dan sosial bagi pergerakan pekerja. Tarikh 1 Mei digunakan kerana pada tahun 1884,Persekutuan Persatuan Pekerja dan Buruh, yang diinspirasikan oleh kejayaan Parti Labour 1872 di Kanada, meminta lapan-jam waktu berkerja di Amerika Syarikat, dikuatkuasakan pada 1 Mei, 1886. Ini mengakibatkan mogok umum dan Mogok Haymarket tahun 1886, tetapi beransur-ansur juga di pejabat selama lapan-jam waktu bekerja.

2)Pada tanggal 5 September 1882, parade Hari Buruh pertama diadakan di kota New York dengan peserta 20.000 orang yang membawa spanduk bertulisan 8 jam kerja, 8 jam istirahat, 8 jam rekreasi. Maguire dan McGuire memainkan peran penting dalam menyelenggarakan parade ini. Dalam tahun-tahun berikutnya, gagasan ini menyebar dan semua negara bagian merayakannya.

3)Ada dua orang yang dianggap telah menyumbangkan gagasan untuk menghormati para pekerja, Peter McGuire dan Matthew Maguire, seorang pekerja mesin dari Paterson, New Jersey. Pada tahun 1872, McGuire dan 100.000 pekerja melakukan aksi mogok untuk menuntut mengurangan jam kerja. McGuire lalu melanjutkan dengan berbicara dengan para pekerja and para pengangguran, melobi pemerintah kota untuk menyediakan pekerjaan dan uang lembur. McGuire menjadi terkenal dengan sebutan "pengganggu ketenangan masyarakat".

4)Satu Mei ditetapkan sebagai hari perjuangan kelas pekerja dunia pada Konggres 1886 oleh Federation of Organized Trades and Labor Unions untuk, selain memberikan momen tuntutan delapan jam sehari, memberikan semangat baru perjuangan kelas pekerja yang mencapai titik masif di era tersebut. Tanggal 1 Mei dipilih karena pada 1884 Federation of Organized Trades and Labor Unions, yang terinspirasi oleh kesuksesan aksi buruh di Kanada 1872 [1], menuntut delapan jam kerja di Amerika Serikat dan diberlakukan mulai 1 Mei 1886.


5)Hari pekerja telah muncul sebagai antara perayaan yamg paling sibuk selepas perayaan keagamaan di dunia.

6)Ramai menganggap Elvis Presly unik dan hanya satu di dunia,tapi tak ramai yang tahu,Elvis mempunyai kembar lelaki yang bernama Jesse Garon yang mati ketika lahir.

7)Permainan tarik tali atau tug of war,pernah menjadi salah satu acara sukan rasmi olimpik moden pada tahun 1900 sehinggalah disinggkirkan dari acara olimpik pada tahun 1920.Bukan saja tarik tali di singgirkan malahan,golf,lacrosse,rugby dan polo juga menerima nasib yag sama.

8)Nama anak patung barbie di ambil daripada nama anak co-founder Mattek 
Ruth Handle,Barbara.Nama penuh untuk patung tersebut ialah Barbara Millicent Roberts.

9)Pada tahun 1939 dan 1042,Joseph Stalin,diktator rusia selama suku abad yang terkenal dengan penggunaan polis rahsia beliau dan pembunuhan beramai-ramai rakyat negaranya,telah menjadi di nobatkan sebagai 'Man Of The Year'...!!!pelik dunia ini....

10)Presiden Amerika,William Howard Taft yang memiliki badan seberat 300 paun selalu tersekat di dalam tub mandi di white house,untuk menyelesaikan masaalah ini dia telah memesan tub mandi baru yang boleh memuatkan 4 orang dewasa...

11)Emas merupakan antara mineral yang paling lembut,satu auns emas jika diregangkan boleh mencapai sehingga 50 batu panjangnya.!!!!!!

12)Emas merupakan antara mineral yang paling lembut,satu auns dileperkan,akan mendapat satu lapisan yang nipis yang meliputi kawasan seluas 100 kaki persegi..!!!

13)Dianggarkan hanya tinggal 41,000 ton saja emas yang tinggal di dalam perut bumi.

14)Rawatan akupuntur pertama kali digunakan dalam perubatan pada tahun 2700 BC oleh maharaja cina pada masa itu Shen-Nung.

15)Pahlawan eropah yang menggunakan baju besi,menaikkan penutup muka mereka apabila mereka melalui depan Raja untuk memperkenalkan diri.Tradisi ini telah diguna pakai sehingga hari ini dan menjadi tabik hormat di dalam tentera moden pada masa kini..!!!

16)Perayaan krismas menjadi cuti kebangsaaan bagi Amerika Syarikat pada ahun 1890.

17)England,Amerika Syarikat,USSR dan Brazil merupakan 4 negara pertama dunia yang memiliki siaran television...= )

18)Albania merupakan satu-satunya negara Di benua Eropah yang 90% penduduknya adalah Islam

19)Kata-kata berikut ini diserap dari bahasa Arab : Algebra, Zero, Cotton, Sofa, Rice, Candy, Safron, Balcony, bahkan ‘Alcohol’ juga berasal dari bahasa Arab, Al-Kuhl, yang mempunyai arti bubuk 

20)Tiada apa-apa didalam ka'abah.!!!!

21)Umat hindu percaya di dalam ka'bah ada salah satu dari tuhan mereka yang beratus-ratus,dan bernama Shiva Lingam..!!!!

22)Nabi Muhammad mengerjakan haji hanya 2 kali seumur hidupnya.

23)Islam tersebar ke bumi nusantara ketika Nabi Muhammad masih hidup...!!!!MasyaAllah...!!!

24)Rasullullah menyebutkan ada 73 golongan dalam Islam,hanya 1 yang akan masuk syurga iaitu "Al Jama'ah...!!!

25)Jasad Nabi Muhammad pernah ingin di curi 2 kali,namun gagal dan salah satu pencuri di hilangkan Allah dari bumi...!!!



Sumber  : myquran.org
: wikipedia

No comments

Theme images by sebastian-julian. Powered by Blogger.