baucer buku 1 Malaysia...bantuan rm 500..cukup ke pakcik????

Rm 200 telah diberi kepada pelajar ipta dan ipts..matlamatnya untuk membantu dan meringankan beban pelajar di pusat pengajian tinggi..sama seperti bantuan am rm 100 kepada setiap seorang anak yang masih bersekolah...dengan tujuan yang sama untuk membantu mereka yang memerlukan..rm 500 pula di erikan kepada setiap ketua keluarga yang mempunai pendapatan yang kurang dari rm 3000 sebulan(kalau tak silap editor lah)...


SENARIO KELUARGA


sekiranya sebuah keluarga mempunyai 4 orang anak...2 ipt dan 2 lagi masih bersekolah...si bapa bekerja kerani kerajaan yang pendapatan sekitar rm 1400 sebulan, dan si ibu pula suri rumahtangga sepenuh masa...


Setelah kerajaan mewarwarkan bantuan-bantuan seperti dinyatakan..berapakah bantuan yang telah di berikan kepada keluarga ini?..jom main kira-kira....:-)


            pendapatan     bantuan      ahli keluarga

              1400                500            bapa

                   -                    200             anak pertama

                   -                    200             anak kedua

                   -                    100             anak ketiga

                   -                    100             anak ke empat

------------------------------

               1400      +    1100 = 2500  bantuan campur pendapatan ketua keluaga..


Persoalannya..adakah ianya mencukupi?bagi editor "tidak mencukupi"......kenapa editor ckp tak mencukupi?...ini adalah kerana setahun kurang2 sesuatu ipt mempunyai 3 semester yang perlu di habiskan bagi memenuhi syarat pengajian...nah!..bayangkan pula subjek2 yang diambil contohnya medic atau undang-undang..berapa kah kos yang diperlukan oleh seseorang pelajar untuk memenuhi keperluannya dalam pembelajaran hanya bagi 1 semester?berapa pula harga buku rujukan yang diperlukan hanya untuk semester....?kalau tak beli yang baru pun..sekurang-kurangnya nak photostat pun palibg cikai dekat rm 100 juga siap binding...kalau dah ada 3 subjek..brapa pula kos yang diperlukan...????....tu belum campur pula adik2 yang kat sekolah rendah....sah-sah nak sepersalinan yang baru siap kasut dan stokin...beg kena baru...buku-buku pun semua baru...kira 100% semua mau baru.....CUKUP KER YOP!!!!!!!!!.....tup-tup dapat pulak orang umah mintak tukar itu ini sempen tahun baru...idak si suami keje macam @/%+#*..!!!!


Pendapat kedua editor pula..Betul ia tidak mencukupi..dan sudah dasar manusia tak penah mencukupi dan jarang bersyukur dengan apa yang di beri tak kira dari siapa pun...pasti takkan mencukupi....macam-macam alasan di beri supaya dapat meluahkan ketidakpuasan..setiap pemberian yang di terima pastilah dengan ucapan terima kasih dan sebagainya...bkn dengan membalasa dengan merungut dan mengadu domba pula....sah-sah takkan cukup apa pun di dunia nie selain orang beriman dan mensyukuri sesuatu pemberian...


Dalam konteks baucer buku ini..editor sendiri sebagai seorang pelajar merasakan ianya tisak mencukupi untuk menampung pembelajaran biarpun hanya satu smester...terus terang di katakan,

Bantuan yang di beri ini amat bermakna biarpun rata-rata pelajar menyalahgunakan vaucher tersebut dengan membeli buku selain dari buku pembelajaran..(editor pun sama XD)..hehehe..


Biar apapun alasan dan banyak bunyi,sebagai manusia,sebagai hamba Allah yang taat...kita harus bersyukur apa yang diberi..apa yang di miliki...biar pun tak mencukupi..namun sapa la yang nak kasi rm 200 buta-buta...?????syukur saja dengan pemberian ini..kurang2 ramai gak yang start membaca balik...kurang2 ramai yang beli novel cinta(wueeekkkk...)..kurang2 merasa jigak beli buku yang hard cover....kih3...tak kira la apa jeni buku yang di beli..janji membaca teruskan membaca....jangan politikkan pendidikan..jangan agama dipolitikkan...bercakap dengan ilmu dan gunakan hak akal sebelum berbicara...


"selamat bershopping buku"


Harap maaf

berblog guna phone..tu yang ada ejaan tak betul tuh


Published with Blogger-droid v2.0.4

0 comments:

Share it, Like it, Twitter it even Email it

Premium Blogspot Templates
Copyright © 2012 PENDETA HATI