Header Ads

Bagaimana setting oracle XE instant client di dalam xampp dan xp

kat sini aku nak tunjukkan cara setting oracle xe client dalam xp menggunakan xampp sebagai base web...request dari sahabat ofis aku..dia mau upgrade php4 ke php5 sebagai makin lama makin tak stabil php4 kerana server byk dah pakai php5..lagipun untuk satu tutorial kat aku gak dan takyah aku nak cari dalam tenet atau simpan dalam kepala aku...original tutorial dari alamster..off we go!!!!!!

1)Download oracle instant client untuk windows.
2)extract file ke dalam folder contoh : c:\myoracle10
3)setting link path:
a)klik kanan kat mycomputer dan pilih properties
b)pilih enviroment variables.Edit path dan add c:\myoracle10 berserta tanda ";".Lihat conotoh dibawah;




klik ok dan save.
c)edit file php.ini,unmark extension=php_oci8.dll

4)restart xampp dan test connection menggunanakan syntax dibawah dan save sebagao oracle.php

$c = oci_connect(’hr’, ‘palcomtech’, ‘//localhost/XE’);
$s = oci_parse($c, ’select city from locations’);
oci_execute($s);
while ($res = oci_fetch_array($s)) {
echo $res['CITY'] . ”
“;
}
oci_close($c);


5)test within localhost.kalau tiada error nama-nama bandar dunia akan dipaparkan..


aku pun blum cuba lagi,so pas nih aku try gak...next aku akan buat tutorial untuk linux install pulak....enjoy...

No comments

Theme images by sebastian-julian. Powered by Blogger.